RECOMMENDED ARTICLES

Cara Buat Sarang Racik Burung Atau Ayam

Assalamualaikum w.b.t,
Hampir 15 tahun aku tidak buat sarang racik, rasa rugi pulak dengan sedikit ilmu daripada Allah ini diabaikan. Daripada terkubur begitu sahaja ilmu ini baik aku kongsikan bersama-sama dengan kawan-kawan blogger. Sebelum memulakan sesuatu pekerjaan yang berkaitan anyaman, di sini ingin aku tekankan seseorang itu perlu HATI, BERSIH, RAJIN, SABAR.
Kalau tiada semua yang aku sebut ini dalam diri seorang pengayam, maka pekerjaan mereka akan biasa-biasa sahaja.
Peralatan mesti cukup lengkap dan berkauliti tinggi, jangan pakai barang murah takut semasa sedang leka mengayam barang tersebut akan rosak. Di atas ini aku sediakan alatan yang perlu ada sebelum membuat sarang racik.
Gegelung Rotan Bulat
Tali Tangsi 60 lb
Cutter Plier
Round Nose Plier
Long Nose Plier
Benang
Anyam tali tangsi begini sebelum pasang gegelung rotan bulat. Sesudah siap membuat anyaman lingkaran tali tangsi, maka pasang gegelung rotan bulat di sekeliling anyaman.
Ikat gegelung rotan bulat di tepi lingkaran anyaman tali tangsi dengan benang sekemas mungkin, supaya ikatan tidak terlerai sampai bila-bila.
Beginilah rupanya sarang racik burung atau ayam. Berminat? Senang sahaja cara buatnya. Ada kesempatan nanti aku akan ajar cara-cara membuat racik burung pula. Selamat belajar.